fbpx

Osvoboďte Jah Curea!

Beresford Hammond je bezpochyby jedním z nejlepších jamajských zpěváků a textařů. Opět zde musím zmínit oblast St. Mary, ze které Beres pochází a která by klidně mohla být nazývána inkubátorem hudebních talentů této země. Beres, stejně jako později Beenie Man a Dennis Brown, začínal jako talentovaný mladík, postupem času se ale stal jedním ze základních pilířů Lovers Rocku, jedné z mnoha odnoží reggae, která se vyvinula z Rock Steady. Kdo by neznal pecky jako „Putting Up Resistance“, „Tempted To Touch“ nebo „Ain‘t It Good To Know“. Za více než třicet let Beres zažil nekonečně zdarů i nezdarů a co se týká hudebního byznysu na Jamajce, naučil se několik životně důležitých věcí. Tou nejdůležitější však bylo – Nikdy nevěř producentům. Když totiž nebudeš jejich oblíbencem, kterému se daří, pravděpodobně tě oberou i o poslední košili, kterou máš zrovna na sobě. Jedna možnost je dávat si na producenty bez skrupulí pozor a druhá založit si vlastní label a studio. Beres se samozřejmě zařídil po svém a v polovině osmdesátých let založil Harmony House Record Label a ve svém domě přehlížejícím celý Kingston otevřel vlastní nahrávací studio. Se základnou, kterou si vybudoval, se brzy stal jedním z předních jamajských producentů. Ve svém studiu se taky setkal se skromným mužem jménem Siccaturi Alcock, kterého hudební svět později pozná pod uměleckým jménem Jah Cure.

Harmony House Berese Hammonda byl jedním z hlavních promotérů tzv. Roots movementu, Beres pomáhá začínajícím zpěvákům, mezi něž v té době patřil například Buju Banton, ale spolupracuje a je velkou inspirací i pro takové hvězdy jakými jsou Garnett Silk a Tony Rebel. Několik hitů s ním natočil i Antony B a Sizzla. I přesto, že Berres spolupracoval s téměř všemi, kteří na poli reggae něco znamenají, velmi se věnoval začínajícím muzikantům – v Londýně působícímu Prince Malachimu a již zmiňovanému mladíkovi jménem Jah Cure. V několika rozhovorech Beres otevřeně přiznává, že všechny své naděje, jakož i naděje studia Hormony House vkládal právě do mladého Alcocka. Slibná budoucnost Jah Curea se ale rozplynula právě v době, kdy jeho kariéra nabírala na síle. 16. listopadu 1998 byl Jah Cure v Margaritaville zatčen a později obviněn ze znásilnění, ozbrojené loupeže a nelegálního držení zbraně. To vše kvůli incidentu, který se stal o týden dříve v turistickém centru Montego Bay, proslulém díky festivalu Reggae Sunsplash. Jah Cure si právě odpykává sedmý rok z celkem patnácti let v kingstonském vězení.

Příliš mnoho nezodpovězených otázek

Novinářka a dokumentaristka Barbara Blake Hannah, která se Alcockovým případem podrobně zabývala, objevila v celém příběhu až příliš mnoho nesrovnalostí, a to nejen ohledně Jah Cureova zatčení, ale i obvinění a následném soudním stíhání. První a asi nejdůležitější skutečností, kterou Hannah zjistila, bylo, že Jah Cure nebyl souzen u klasického soudu před porotou, ale u takzvaného „Gun court“. Gun Court byl na Jamajce založen v roce 1974, kdy zde propukla vlna násilí a ozbrojené trestné činnosti. Tento soud je jakousi pobočkou Nejvyššího soudu, která se zabývá pouze ozbrojenou trestnou činností a není přístupná veřejnosti. Je téměř jisté, že kdyby byl Jah Cure souzen v klasickém soudním řízení před porotou, odsouzen by nikdy nebyl.

Další neznámou tohoto případu jsou důkazy, či spíše jejich nedostatek. Oběť údajně poznala pachatele pouze po hlase. Hlasová identifikace proběhla v jednu hodinu ráno na rušné ulici v Montego Bay. Oběť nebyla schopna poznat pachatele a obvyklá identifikace, kdy oběť určí pachatele z vybrané skupiny mužů, vůbec neproběhla.

Oběť také nebyla nikdy vyšetřena lékařem, tudíž neexistuje ani žádný forenzní důkaz, což znamená, že Alocockovi nepomůže ani test DNA, protože jednoduše není s čím porovnávat.

Práce vyšetřujícího detektiva, který má shodou náhod poměr s matkou oběti, se zdá být více než podivná. Jah Cure nebyl hned po činu převezen na nejbližší policejní stanici v Barnett Street, ale déle než týden byl zadržován na policejní stanici v Coral Gardens, přičemž podle zákona měl být nejpozději po 48 hodinách propuštěn. Když Beres Hammond volal na policejní stanici, byly mu sděleny nepravdivé informace o tom, kde je Jah Cure ve vazbě. Na rozdíl od Hammonda rodiče oběti čekali na policejní stanici již v noci, kdy byl Jah Cure zatčen. Byli někým informováni, že byl Alcock zatčen a že bude právě na tuto stanici převezen?

Muzika a drogy

Strýc oběti, který je na seznamu americké DEA (Drug Enforcement Agency), se právě zuby nehty snaží, aby nebyl vydán do USA, kde by se měl zodpovídat z obchodu s drogami. Na druhé straně o právníkovi, který Jah Curea obhajoval, R. .Faircloughovi, kolují dohady, že je sám závislý na drogách.

Novinářka B. Hannah tedy pokládá svou poslední a pravděpodobně dosti zásadní otázku: Je hudební byznys na Jamajce spojen s ilegálním obchodem s drogami? A jestli ano, kdo je boss?

Bylo by asi naivní si myslet, že významní hráči jamajského hudebního byznysu jsou andělé, když několik z nich si odpykává tresty za různé delikty, počínaje bankovní loupeží a konče vraždou. Případ Jah Curea je ale jiný, ať se na celou záležitost díváme z jakékoliv stránky, nezapadá do klasického profilu násilníka. Je tedy nasnadě zamyslet se nad tím, že celá akce byla vykonstruovaná, případně že chování Jah Curea by spíše odpovídalo chování takzvaného „Hot Mana“. V jamajském žargonu je „Hot Man“ muž, který je hledaný policií za velmi vážné trestné činy (vražda, násilné přepadení, apod.). Je to člověk, který už nemá co ztratit a je si toho plně vědom. Život takového Hot Mana pak většinou končí v přestřelce s policií. Nechám na vás abyste posoudili, zda devatenáctiletý mladík s tak slibnou budoucností pod vlivem muzikantů jako je Capleton, Sizzla a Beres Hammond, by mohl být za takového člověka považován.

Naděje umírá poslední

Jah Cure se narodil na západě Jamajky ve farnosti Hannover, kde vyrůstal se svou babičkou až do doby, kdy si ho příbuzní vzali do Kingstonu. Kingston působil na malého kluka jako magnet a již od svých třinácti let věděl, že jeho budoucností je muzika. Ve čtrnácti letech přijal víru Bobo Shanti  a začal navštěvovat Davids House, kde jeho mentorem nebyl nikdo jiný než samotný Capleton. Od něj získal mimo jiné jméno Jah Cure. V roce 1997, když Jah Cure spolupracoval se Sizzlou, si mladého talentovaného muzikanta všiml Beres Hammond. Jah Cure se mu líbil natolik, že se Beres nabídl vyprodukovat ve svém studiu Harmony House Records singl, který se stal hitem – duet Jah Curea a Sizzly “King in his Jungle“ a následně i několika dalších samostatných singlů Jah Curea. Pak ovšem přišla osudná noc roku 1998. Jah Cure byl sice propuštěn na kauci 20 000 amerických dolarů a stihl ještě několik úspěšných koncertů na Jamajce, Bermudách, Trinidadu a v Evropě, nicméně vězení se nevyhnul. Co však činí celý příběh tohoto muzikálního talentu zajímavým, je to, že i ve vězení se Jah Cure věnuje hudbě a přes svůj pobyt za mřížemi o sobě nechává hodně slyšet. Za dobu, co je Jah Cure uvězněn, vydal, samozřejmě v zastoupení, několik desek „Free Jah´s Cure, The Album, The Truth“, „Freedom Blues“ a „Ghetto Life“, na CD pak „Toe to Toe Volume 9“ s Richie Spicem. V roce 2004 pak vydal dva singly „Jamaica“ a jeho největší hit „Longing For“.

Je vcelku jasné, že Jah Cure je slyšet i ve vězení, odkud mladým začínajícím muzikantům přináší rady a varování: „Always sing from your heart and your soul, nothing else… All you got to is come from your heart, be inspired“.

 Je ale jasné, že více než inspiraci by Jah Cure potřeboval spravedlnost. Před dvěma lety byla zmítnuta jeho žádost o podmínečné propuštění a krátce nato byl z poměrně mírného vězení v St. Cathrine District Prison přeložen do nechvalně známého vězení General Penitentiary. Právě tady se Jah Cure zpojil do nápravného vězeňského programu Rehabilitation Through Music a ve spolupráci s Down Sound Records a Josefem Bogdanovičem vydal singl „True Reflection“, který byl natočen v nápravném zařízení Tower Street.

Momentálně slaví Jah Cure úspěch s Share The Love“,  kterou nazpíval společně s Gentlemanem a která se drží jako No. 7 v Choice FM Top 20 Reggae Chart.

Koncem března 2006 pak ve spolupráci s novým jamajským objevem zpěvákem Fantan Mojah natočil dokonce video k jejich společnému singlu „Dem No Build Great Man“.

Další možnost požádat o podmínečný trest bude mít Jah Cure v červnu roku 2007 a není proto divu, že na Jamajce, ale i celosvětově narůstá tlak na Jah Cureovo propuštění. Toto veřejné mínění je široce rozšířeno také právě proto, že obhajoba právní zastoupení a obhajoba na straně Jah Curea, emně řečeno nepracovala tak jak by měla, vlastně téměř nepracovala vůbec, což možná bude jedním z hlavních důvodů, proč byl Jah Cure obviněn. Později se dokonce ukázalo, že tento obhájce byl rodinný přítel poškozené. Tým prominentních právníků, byznysmenů a celebrit z hudební branže se spojil a vydává nemalé úsilí proto, aby pravda vyšla najevo a spravedlnosti bylo učiněno za dost a Jah Cure byl konečně osvobozen. That´s what we are „Longing for“ .

Hodně štěstí z Prahy!!!

„Rastafari never dies, Speak the truth and cramp the lie“


Další článek o Jah Cure z roku 2004: Jah Cure rozhovor z vězení – aktualizováno

Převzato z Rock&Pop 5/2006
Komentáře
Loading...

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejsnadnější použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte. Souhlasím Více informací

X
X