TVŮJ PRŮVODCE SVĚTEM REGGAE A SKA OD ROKU 2000

Co je to Dancehall music?

Jak se blížím ke konci své dočasné smrtelnosti, zjišťuji, že jsem stále méně tolerantní k nevzdělanosti a nevědomosti, které se dá zabránit.

Jedním z dnešních běžných projevů nepřátelského postoje k pravdě a historické realitě je nyní standardní odkaz YouTube generace k „dancehall music“ (jak ji předvádí Vybz, Mavado a spol.) jako k hudebnímu „žánru“, který se odlišuje od „minulých“ žánrů ska, rock steady a reggae.

Ach jo! Doufám, že naposledy … opakuji: „Dancehall“ NENÍ hudební žánr, pokud tedy „žánr“ nemůže být definován jako „hudba, kterou nehrají v rádiu“. Na počátku to byla převážně lokálně produkovaná hudba. Během 50. let 20. století a po většinu šedesátých let v jamajském rádiu dominovala populární hudba produkovaná ve Velké Británii a v USA. Dokonce i v době po JBC (1), kdy ve vysílání exponenciálně vzrostl objem lokálního obsahu, bylo mnoho nahrávek považováno za nezpůsobilé pro hraní v éteru. Carry Go Bring Come (Justin Hinds & The Dominos) a Fatty Fatty (Heptones) byly výslovně zakázány.

Lidé, kteří chtěli poslouchat různé lokálně produkované hudební nahrávky, museli chodit na taneční zábavy pořádané sound-systémy. Ty se obvykle konaly v ulicích Kingstonu nebo v „dance halls“ – tančírnách – (například Chocomo Lawn na Wellington Street, Foresters Hall na North Street nebo Mutual Hall na 9A South Racecourse), a tam si mohli užívat jamajskou muziku, která se v rádiu hrát nedala. Tak se vytvořila kategorie „dance hall music“, která zahrnuje písničky jako Easy Snappin´ Theophila Beckforda, Simmer Down Boba Marleyho, Black Head Chiney Prince Bustera a Blazing Fire Derricka Morgana.

V sedmdesátých letech už bylo rádio otevřenější, ale dokonce ještě předtím se lokálně produkovaná muzika vyvíjela z shuffle beatu (napodobenina blues s jamajskými rysy) přes ska, rocksteady a nakonec k reggae, až k přesunu techniky z tančíren známé jako „toasting“ (která přišla se sound systémy v padesátých letech) do nahrávacích studií.

‚Nice up‘ crowd

Toasteři byli v podstatě chlápci, co stojí před vchodem a mají za úkol dělat atmosféru a lákat lidi dovnitř (proto vždycky měli u vchodu strategicky umístěné reprobedny). Nikdy neměli být hvězdami, dělali jen support dýdžejům a selektorům.

Jeden z prvních (a nejlepších) byl Count Matchukie, „Toaster Supreme“ pro Sira Coxsona a jeho Downbeat system, jeho toasting ale nikdy nebyl nahraný na žádné desce. Pravděpodobně prvním nahraným toasterem byl sám Coxsone (krátká intervence v písničce Delroye Wilsona King Pharoah). Lidi jako King Stitt (od Grónska až po Zanzibar je Coxsone zdaleka nejlepší) a U-Roy burcovali město a říkali lidem, že zpívání a nástroje nejsou jediná forma umění vhodná pro nahrávání. Když v osmdesátých letech vpadl na scénu King Yellowman, proniklo okrajové reggae music z tančíren – v té době nazývané dancehall – do mainstreamového reggae.

Inspirovalo vznik hip-hopu, jehož kořeny lze vystopovat přímo v jamajském toastování. Pro americké rapery to může být nepohodlné, ale první průkopníci jako DJ Herc a pozdější rapeři, jako Busta Rhymes, Shinehead (jeden z prvních, kdo spojil reggae s hip-hopem) a Notorious B.I.G., jsou jamajští imigranti anebo děti jamajských imigrantů. Hip-hop je jednoduše variací na jamajský toasting.

Jay-Z, jeden z nejinteligentnějších žijících hip-hopových producentů a textařů, v nedávném interview s Davidem Lettermanem na Netflixu vysvětloval, jak se rap vyvíjel od časů, kdy na tanečních zábavách bývali dýdžejové a MCs (MCs nebyli ty hvězdy, ale jen markeťáci dýdžejů), až k dnešním raperům, ze kterých se díky jejich vlastním kvalitám – jejich textům, intonaci a rytmu – staly skutečné hvězdy.

Bylo to tedy v jamajských tančírnách. Dancehall music (správně tak nazývaná), se začala hrát v padesátých letech a je s námi dodneška, ačkoliv dělící linie jsou teď rozmazané, protože tančírny už nejsou jediným místem, kde tuhle hudbu můžete slyšet. Co mládež dneska mylně nazývá dancehallem, jsou podkategorie reggae, jako lovers´rock, singjaying nebo deejaying.

Pokud je moderní hudební styl novým žánrem s vystopovatelným rozdílem v beatech, pak ho někdo musí přejmenovat. Je to právě chybný název, který povzbuzuje některé milovníky tradičního reggae, aby znehodnocováním nebo zavrhováním uměleckých kvalit podporovali nemístné snobství.

Peace and love.


1 Jamaica Broadcasting Corporation – založená legislativním aktem v prosinci 1958 jako státem vlastněná a statutární korporace, která měla zajišťovat větší pozornost jamajské národní kultuře a umění.
Zdroj autor: Gordon Robinson editor: Vincent překlad: Blanka
Převzato z Jamaica Gleaner
Komentáře
Loading...

Užíváme cookies, abychom vám zajistili co možná nejsnadnější použití našich webových stránek. Pokud budete nadále prohlížet naše stránky předpokládáme, že s použitím cookies souhlasíte. Souhlasím Více informací

where to buy viagra buy generic 100mg viagra online
buy amoxicillin online can you buy amoxicillin over the counter
buy ivermectin online buy ivermectin for humans
viagra before and after photos how long does viagra last
buy viagra online where can i buy viagra
X
X