Novinky

Stonebwoy nahrával ve studiu Tuff Gong

Stonebwoy, afro-dancehallová hvězda z Ghany, nahrával ve studiu Tuff Gong Boba Marleyho. Inspiroval se sjednocením černošské diaspory

Když Stonebwoy začátkem letošního roku navštívil konferenci Island Music na Jamajce, dostal se na titulní stránky s improvizovaným freestylem po boku Shaggyho, Seana Paula a Wyclefa Jeana. Pro šestatřicetiletého zpěváka však tato cesta znamenala víc než jen vystoupení – byla to pouť.

Do Kingstonu dorazil pouhý týden potom, co byl v USA uveden životopisný film „Bob Marley: One Love“. V Kingstonu se spojil s vnukem této legendy Yohanem Marleym, aby nahráli novou hudbu pro Stonebwoyovo nadcházející album. Byla to jeho první návštěva v kultovním studiu Boba Marleyho Tuff Gong.

„Jsem uvnitř legendárního monumentu a tohle je monumentální situace,“ řekl Stonebwoy, když předváděl své skladby a plynule střídal angličtinu, jamajské patois a ghanské twi, přičemž ve studiu improvizoval s dalšími muzikanty.

„Je to emotivní, člověče,“ řekl viditelně zasažený zpěvák. „Hodně to pro mě znamená. Cítím se, jako bych byl obklopen duchem těch, kteří to stavěli.“

„Kdysi dávno Bob Marley pravděpodobně seděl na stejném místě jako já,“ dodal. „Je to jako světová rezervace hudby, uvědomění a člověka, který se svojí hudbou postavil za lidi a humanitu.“

Jamajský zvuk v Ghaně zakořenil

Jen málokdo dokázal vynést ghanské dancehallové hnutí do větších výšin než Stonebwoy, vlastním jménem Livingstone Etse Satekla. Nejenom že je jedním z nejznámějších umělců reggae a dancehallu v celé Africe, ale vzbuzuje také respekt a obdiv karibského publika.

Pro Stonebwoye není nic divného na tom, že má jako Ghaňan tak hlubokou náklonnost k hudebním formám, které vznikly na Jamajce.

„Jako Afričan mám vztah ke všemu černošskému mimo Afriku. Je to naše, je to pro nás a všichni to sdílíme,“ vysvětlil oceňovaný umělec.

„Africký vliv je významný při formování hudebních stylů reggae, dancehallu a karibské hudby,“ poznamenal a přirovnal vyprávění příběhů a styl těchto žánrů k highlife, západoafrické fúzi tradičních rytmů s jazzem a calypsem.

„Je to právě poselství tohoto hudebního stylu, které mě ovlivnilo, abych se vydal směrem, kterým jsem se vydal,“ řekl Stonebwoy. „Highlife je rozhodně hudební styl, který také vypráví spoustu příběhů uvědomění, stejně jako reggae.“

„Můžeme si rozumět a sdílet navzájem své životní cesty,“ dodal. „Je na čase, abychom pokračovali ve spojování, abychom zpívali jednu píseň, jak říkal Bob Marley.“

Ve studiu Tuff Gong si Stonebwoy vzpomněl, že první píseň Boba Marleyho, kterou kdy slyšel, byla „Three Little Birds“, oblíbená píseň z dětství, kterou často hrál jeho otec.

„V té době, v osmdesátých a devadesátých letech, byly rastafariánské komunity na vrcholu, takže po celé Africe probíhalo hnutí, které se rastafariánství oddávalo,“ vzpomínal Stonebwoy.

„A pak se samozřejmě objevila hudba, aby podpořila ideologie a zrušila apartheid, takže došlo k přílivu uvědomění. Energie, která předávala ta poselství, mě naprosto uchvátila.“

Stonebwoy, inspirovaný svým idolem, se hlásí k étosu „One Love“, který přesahuje název Marleyho písně. Skladba „One Love“, zakořeněná v rastafariánské víře, ztělesňuje hluboké poselství naděje, jednoty a všeobecné lásky.

V roce 2023 se Stonebwoy podílel na remaku skladby „Buffalo Soldier“ na Bobově posmrtném albu „Africa Unite“. Album reinterpretovalo Marleyho klasiku s afrobeatovými rytmy, což se shodovalo se Stonebwoyovým cílem šířit prostřednictvím své hudby mír, lásku a jednotu.

„Je to všechno o jedné lásce, černošství a Africe,“ řekl.

Sjednocení černošské diaspory prostřednictvím hudby

Stonebwoy spolupracoval s hudebníky, jako je Rick Ross, Beanie Man, Shaggy, Keri Hilson, Russ, Davido a Angelique Kidjo, od afrobeatu po reggae, a nejzářivěji se projevil při mentorování začínajících umělců.

Sedm let také pořádal ghanský festival BHIM, na kterém představoval afro-karibskou hudbu. Součástí každého ročníku je cypher pro začínající umělce, kteří mohou předvést své freestylové dovednosti, což připomíná Stonebwoyovy vlastní začátky v rapových bitvách Kashari Level na rádiu Adom FM před dvaceti lety. Stonebwoy trvale podporuje ostatní umělce, dokonce i ty, kteří nejsou podepsáni pod jeho labelem Burniton Music Group.

„Je spousta lidí, kterým jsem pomáhal vydávat singly a tak dále, aniž by s nimi byla uzavřena jakákoli formální dohoda,“ řekl. „Moje platforma je otevřená pro všechny.“

I když toho Stonebwoy dokázal už hodně, stále doufá, že toho stihne ještě víc, včetně případné spolupráce s Rihannou a Taylor Swift. „Vím, že k tomu jednou dojde,“ řekl.

Do té doby se chce postarat o to, aby zvuky černošské diaspory nadále dominovaly po celém světě.

„Máme určitý druh poselství, určitý druh tónu, určitý druh hlasu a prázdnotu, kterou musíme zaplnit,“ vysvětlil Stonebwoy.

„Když máte u stolu místo, musíte opravdu pracovat a jít si ho urvat, protože stejně jako ti největší z velikánů přišli a dominovali a inspirovali nás všechny, stejně tak jsme přišli i my a zaujali jsme své místo.“

VIDEO Stonebwoy channels Bob Marley’s legacy at the legendary Tuff Gong Studios

Stonebwoy 12. dubna 2024 vydal singl s názvem „Ekelebe“, na kterém se podílí i nigerijský rapper Odumodublvck.

Original: Lauren Lee pro CNN
Editor: Vincent
Přeložila: Blanka

redakce

Takto jsou označovány články, které mají více autorů nebo se jedná o archivní příspěvky od redaktorů, kteří u nás už nejsou nebo o převzaté tiskové zprávy.
Back to top button