Recenze

Paolo Baldini DubFiles – In the Shell

a taky Alborosie – Dub Pirate

hodnocení redakce - 80%

80%

Paolo Baldini DubFiles – In the Shell

Máte-li rádi dub, není o čem mluvit. Ono, když je to Paolo Baldini, není moc co vysvětlovat. A víte-li i to, že je to teprve třetí jeho autorská deska (jako že to celé složil on a nejsou to remixy, dubplaty nebo postprodukce), pak dvojnásob. No, a pokud se podíváte, kdo všechno tam s ním je, tak je vymalováno a já už jdu jen s křížkem po funuse (rozuměj, dávno už to máte a tahle recenze pro vás není).

Ale popořadě. Vyšlo to před třemi měsíci, a pokud to nevíte, tak se to jmenuje „In the Shell“. A protože je to on, tak „zcela překvapivě“ na italském labelu „La Tempesta Dub“. To „zcela překvapivě“ patří možná i do dvojitých uvozovek, protože to je label, který má on s „Mellow Mood“, což mimo jiné vysvětluje, proč se „Mellow Mood“ objevuje u většiny skladeb. Nicméně o tom labelu se rozepisovat nebudu, protože to si můžete sami vygooglit.

A teď k věci samé. Deska má tucet tracků, na kterých hostují mimo jiné Kabaka Pyramid, Anthony B, Supahfly a samozřejmě Mellow Mood 😆. Ti samozřejmě mají vliv na jednotlivé skladby, kde hostují – nejvíc asi Anthony B, bo ten je rastaJamajka natolik, že to ani Paolo Baldini neporazí – ale jádro téhle desky je etnický zvuk, nejvíc asi Senegal (tam Paolo Baldini trávil a dost možná, že ještě tráví, spoustu času). Vlastně je to taková zvuková kronika jeho pobytů v subsaharské Africe namixovaná s jeho zvukovým archivem a protažená přes ty jeho mašinky. Možná, že jsem příliš odvážný, ale klidně bych tuhle desku klasifikoval jako experimentální. Je to totiž taková sci-fi Afrika. Jsou teda úplné výjimky, jmenovitě tracky „Deep Meditation“ a „Mata Mata“, a to ostatní pořád tak nějak balancuje na hraně kde čeho, ale furt je to Afrika. To „nějak“ si klidně vyložte podle svého 😉 . Z mého pohledu má tahle deska několik mimořádných momentek. Jednak to jsou tracky, které mají ženský vokál, tj. tracky „Sunlight“, „You´re Not Alone“ a „Big And Bad“. U nich se, mimo jiné, asi nejvíc projevuje ozvěna arabského soundu. No, a druhak je to můj favorit – track „Tiking Bomb“. Jo, abych nezapomněl, samostatný zvuk, jazyk a téma má track poslední, tj. „Como Yo“. Meditativní sice je, jako ostatně většina ostatního, ale je španělsky a je „Latino Amerika“. S ním jsme na jiném kontinentě … skoro to textově připomíná učebnici zeměpisu. A tím se dostávám k mému, dejme tomu, shrnutí. Tahle deska je zvuková krajina s etnickými samply. A to, že její autor absolvoval mnoho cest do Afriky (a nejen tam), je na ní krásně slyšet. A to, že je talián … no, dub (rozuměj čert) to vem ;).

P.S.: Alborosie – Dub Pirate, Evosound 2024. Jen dvě věci. Je to remix věcí z jeho desky Soul Pirate (2008), který sám udělal a sám si vydal na svém labelu. Mám ho moc rád, bez keců, ale tohle je tak slabé, že to nemá cenu ani stáhnout. Radši si random pusťte cokoliv na YouTube vyhledané slovem dub a bude to lepší.

poznámka editora: no, pro sichr… 😉

Michal

je organizátorem kultovních, nejen reggae, akcí z jihu Moravy. V Reggae.cz je především reportérem a také recenzentem.