Report

Babalet jako bájný Fénix povstal z popela

Co se to děje? V roce 2019 to vypadá, jako že se česká reggae scéna začíná zase zvedat. Nejdřív mě překvapila zlínská kapela Reggay, pak klipy od KatyGyal Kenty a dvojice Bechy & Fee. A teď ještě tohle? No, snad jsem to nezakřiknul  😉

Ve středu 13. února 2019 v plovoucím klubu Kamina, který je zakotven u Smíchovské náplavky, Babalet předvedl, že i když otcové zakladatelé dosáhli již důchodového věku, je se věru na co koukat, co poslouchat a hlavně se u toho i hodně bavit.

Těžko říct, kdyby Aleš Drvota ještě žil, zda by Babalet ještě vůbec existoval nebo zda by stále hrál reggae nebo zda by Jirka s Karlem byli stále jeho členy…

No, ale realita je taková, že v podpalubí lodi Kamina, celkem slušně zaplněné především fanoušky původního Babaletu, proběhlo něco místy až mystického, prostě neuvěřitelně dobrý koncert, který bavil jak publikum, tak viditelně i muzikanty na pódiu. Nutno ještě podotknout, že skvěle zvučil Jarda Horvath!

Teď trocha historie z mého úhlu pohledu: Po Alešově smrti Babalet celkem logicky dost dlouho hledal cestu jak dál. Afro reggae s Martinem Takweyem nebylo sice tak úplně to ono, co bych chtěl od Babaletu slyšet, ale pár písniček mě fakt hodně bavilo, jejich deska od Pantonu z roku 1990 se mi celkem líbila a na jejich koncerty jsem chodil rád. To se ale změnilo po té, co Martin – tehdy hvězda Evropy 2 – začal zajímat ostřílené hudební bosse. Deska Kytkový reggae, která vyšla u Popronu v roce 1994 mě dost zklamala. Indián se tam hudebně vůbec nehodí, text Kaliman, jeliman  mi tak nějak nekonvenuje, no a Kytkový reggae, to je podle mě doslova průser a propad do podivné rádoby pop music, která jde úplně mimo mě. Objektivně musím dodat, že protože většinová společnost má trochu odlišný vkus než já, Kytkový reggae mělo komerční úspěch a otevřelo Babaletu dveře, které by jim jinak zůstaly zapovězeny. Otázkou je, zda to bylo dobře nebo špatně. V roce 1997 to kapela dorazila, tím, že přijala nabídku Karla Vágnera, což dodnes nechápu, a u Multisonicu vydala album Martin Tankwey a Babalet ‎– Zítra Bude Slunýčko s takovými perlami jako např. cover verze Africa Simona Ramaya, od Ronny Martona převzatá Hastrmane, tarmane a úplně nejhorší je asi Azbuka s textem Karla Šípa. Z týhle desky se mi fakt dělalo fyzicky nevolno. Následovalo to, co logicky muselo, Babalet zmizel v propadlišti dějin.

A proč o tom tak obšírně píšu? Prostě, Babalet je moje srdcovka a s napětím jsem vždy sledoval jejich, bohužel, ne nijak moc úspěšné pokusy o návrat na scénu. Složení, především na postu basového kytaristy se měnilo a… no, tak nějak to pořád nebylo ono.

Ještě musím vzpomenout na koncert u příležitosti vydání vzpomínkového alba Babalet & Aleš Drvota Live, který proběhl v roce 1994 v dnes již legendárním klubu Repre v suterénu pražského Obecního domu. Bylo tam narváno a kapela, včetně všech přizvaných hostů hrála jak o život a bylo to prostě skvělý.

No a právě tento koncert mi připomnělo sice mnohem komornější, ale skvělé vystoupení Babaletu na lodi Kamina. Možná ne jenom mě připadalo, že v nejen dubových aranžích kluci zúročili svoje zkušenosti z hraní v jiných kapelách –  Jirka Charypar v Orlech w blocie Europy a Přemek Urban v Hypnotixu. Především, podle mě, celkový výkon kapely povznesl syn Karla Babuljaka Adam na postu basisty. Když Karel ještě trochu „zamaká“ na zpěvu 😉 bude Babalet zas tou přední ozdobou česko-slovenské reggae scény, tak jak jsme na to byli zvyklí do prosince 1987. Držim jim palce a těším se na další koncerty!

Babalet vystoupil ve složení: Karel Babuljak – zpěv, klávesy, melodica, Jirka Charypar – kytara, zpěv, Přemek Urban – klávesy, zpěv, Ondřej Moravec – bicí, Adam Babuljak – basová kytara, zpěv.

Zelená a Na Máchově jezeře Live!

https://www.facebook.com/reggaecz/videos/407084950066552/

 

Na Máchově jezeře a Kytkový reggae!

https://www.facebook.com/honza.blahota/videos/2640039552689595/

 

Karavana a Do práce Live!

https://www.facebook.com/honza.blahota/videos/2640083309351886/

DJ Kaya

Kaya se věnuje reggae od roku 1981. V letech 1984 – 1989 jako zpěvák reggae a ska kapely Amarillo. V roce 1990 inicioval založení občanského sdružení Reggae klub a byl zvolen jeho prezidentem. V témže roce začíná vystupovat jako reggae selector a spolu s Vincentem Richardsem (ex Švihadlo, Dub.O.Net) pokládají základ Swamp Safari Sound Systemu, ve kterém oba dva působí dodnes. V březnu 1991 nastupuje do pirátské rozhlasové stanice, která se o něco později transformuje do oficiální podoby jako Radio 1. Jeho pořad se jmenuje Reggae klub a je vůbec nejstarším hudebním pořadem, který se v České republice bez přerušení vysílá na jedné stanici s jedním autorem a moderátorem. Od září 1991 do prosince 1992 paralelně vysílal na celoplošné stanici Československého rozhlasu E+M (on air předchůdce Radia Wave) pořad Rastafari go! společně s Jirkou Charyparem (Babalet, Švihadlo). V letech 1993 – 2000 vysílal pořad Reggae Session na Radiu Profil v Pardubicích. V letech 2004 – 2006 vysílal reggae pořad Jamaican Connection v brněnském Rádiu Student. V letech 1991 -1997 byl také jedním z manažerů skupiny Yo Yo Band. V roce 1996 moderoval první skutečně velkou reggae akci na území ČR, Malibu Reggae Mix, kde vystoupili The Wailers, Mighty Diamonds, Frankie Paul, Chaka Demus & Pliers, Pato Banton a Spanner Banner. V letech 1995 a 1999 byl DJ Kaya oficiálním hostem největšího světového reggae festivalu Reggae Sumfest v Montego Bay na Jamajce. V letech 2002 – 2004 byl dramaturgem festivalu Reggae Ethnic Session v Žízníkově u České Lípy a zcela zásadně se podílel na jeho úspěchu. Moderoval festivaly Mighty Sounds, Reggae Ethnic Session. Sázavafest, Reggae Area a několik dalších. V letech 2009 – 2014 byl porotcem soutěže European Reggae Contest. V roce 2006 inicioval vznik sekce Ska & Reggae v Žánrových hudebních cenách Anděl a byl Akademií populární hudby jmenován jejím odborným garantem. Do roku 2017 sekce udělila 11 žánrových Andělů. Jako externí publicista přispíval do časopisů Rock & Pop, Report, Rolling Stone a na weby Musicserver.cz, Freemusic.cz, Techno.cz a především na Rastaman.cz. Od roku 2000 je šéfredaktorem portálu REGGAE.CZ. DJ Kaya má za sebou desítky publikovaných článků, tisíce hodin odehraných v rádiích, v klubech a na festivalech jak v Česku, tak i v zahraničí.
Back to top button