Audioprofil

Millicent „Patsy“ Todd

Když jsme se před pár lety zase potkali s první dámou Skatalites Doreen Shaffer na festivalu Uprising v Bratislavě, mluvila o tom, jak ji překvapuje, kolik mladých lidí u nás baví ska a jak je smutné, že na Jamajce mladá generace celou řadu umělců ze slavné éry ska a rocksteady ani nezná. Vzpomínali jsme na Patsy, Altona Ellise a jeho úžasnou sestru Hortense a Doreen pro nás zpívala ty staré písničky jen tak bez doprovodu, vyskočila prostě z plastového křesílka a tančila do rytmu, když jsme ji po koncertě přišli pozdravit a poptat se, jak je na ostrově. V roce 2019 jsme ji potkali znovu se Skatalites, tentokrát na festivalu Mighty Sounds. Měl s nimi přijet i Stranger Cole, ale nějak to nedopadlo. Měl jsem na Strangera Colea připravenu spoustu otázek, např. i o Millicent „Patsy“ Todd, o které toho zcela jistě ví hodně…

Doreen & Vincent @ Uprising festival 2018

Krátký medailonek o Patsy napsal Roberto Moore, jamajský výzkumník, panelista a autor, jehož práce vychází z bohaté hudební kultury a historie ostrova. Jeho chystaná kniha se věnuje jazzu a swingu a jejich roli v reggae. Je náruživým sběratelem vinylových desek a hudebním selektorem na KOOL 97 FM na Jamajce.

Patsy cca 1965

Millicent Todd, známá jako Patsy, patřila k nejproduktivnějším tvůrcům hudebních hitů na Jamajce v 60. letech. Narodila se v roce 1944, vyrůstala v komunitě Fletcher‘s Land v západním Kingstonu a chodila do nedaleké školy All Saints.

Když si její matka uvědomila, že Millicent umí zpívat, řekla o jejím talentu tehdy populárnímu zpěváku Derricku Morganovi. Millicent bylo patnáct, když za ní Derrick přišel s nabídkou, aby s ním nahrála duet. Ostýchavá dívka měla zprvu obavy, ale nakonec souhlasila.

Derrick Morgan & Patsy, 2012

První písničku „Love Not To Brag“ spolu nahráli v roce 1962 pro Dukea Reida a jeho sound systém a stal se z ní hit tanečních parties. Její popularita vedla k dalším úspěšným nahrávkám, jako jsou „Feel So Fine“ a „Let The Good Times Roll“. Sláva dua Morgan a Patsy prudce stoupala a přinesla jim zájem dalších producentů. Pro Leslieho Konga nahráli ska hity jako „Look Before You Leap“ a „Don‘t You Worry“, které byly celkem úspěšné, ale byla to klasika z hitparád „Housewife‘s Choice“, která upevnila pozici tohoto dua jako hitmakerů. Patsy si v té době užívala slávu, o jaké se jí ani nesnilo, vystupovala v nesčetných show, objevovala se na plakátech na předních místech s mezinárodními hvězdami, jako byli Ray Charles, Ben E. King a Sammy Davis Jr.

Partnerství Morgan/Todd dostalo těžkou ránu v roce 1963, když Morgan vyrazil na turné do Anglie a novým partnerem Patsy se stal ambiciózní zpěvák Stranger Cole (Wilburn Cole). Jako „Stranger and Patsy“ nahráli mnoho nezapomenutelných ska a rocksteady hitů. Jejich první prací, kterou dělali pro Dukea Reida, byl obrovský ska hit „When I Call Your Name“. Mezi několik dalších Reidových ska písniček od tohoto páru patří „We Two Happy People“, Oh How I Need You“ a „Tom, Dick and Harry“. Producentovi Byronu Leeovi nahráli „Come Back“ a Princi Busterovi „When I Realize“.

Stranger Cole & Patsy, 2016

V šedesátých letech dostávaly vokalistky na Jamajce jen výjimečně příležitosti jako sólové zpěvačky a Patsy pomohla tenhle diskriminační systém rozbít. Její sólový debut přišel díky producentce Sonie Pottinger v roce 1965 s vydáním „Give Love a Try“ a „Loving Love“. V obou ji doprovázela kapela trumpetisty Baby Brookse. Muselo být posilující vidět poprvé na desce vytištěné své rodné jméno – Millicent Todd. Když vzpomínala na tento klíčový moment, Todd řekla, „Vždycky jsem snila o tom, že budu nahrávat desky sama, ale nikdo mi jako sólistce nevěřil. Zkoušela jsem všechny nahrávací společnosti, až jsem přišla do Tip Top Records, kde jsem tu příležitost dostala“ (The Star October, 1965). Sólově nahrála také „Fire in Your Wire“, populární calypso s Byronem Leem pro Soniu Pottinger. Jak řekla Todd, chtěla ukázat, že umí i jiné hudební žánry.

Pod svým vlastním jménem nahrávala také během éry rocksteady – „It‘s So Hard Without You“ a „Pata Pata Rocksteady“. Její největší úspěch z té doby ale přišel znovu se Strangerem Colem. Z jejich partnerství vzešla jednička hitparády „Down The Train Line“ v září 1967 a ve stejném roce také „Give me the Right“.

„Your Photograph“ a „Tell It To Me“ sice neměly takový úspěch v žebříčcích, ale přesto šlo o solidní rocksteady písničky tohoto dua. Všechny jmenované nahrávky reprezentují jen zlomek Patsyina katalogu, protože se objevila ve více než stovce nahrávek. Jde o docela impozantní práci zpěvačky, která byla prvními producenty přehlížena. Když ji v roce 1968 začal hudební průmysl unavovat, přesídlila do New Yorku, kde potom pracovala řadu let jako sekretářka v nemocnici. V roce 2002 ji nicméně z odpočinku vytrhl dokumentarista Brad Klein pro svoji show „Legends of Ska“, která se konala v Torontu. Tady se znovu setkala se Strangerem Colem, Derrickem Morganem, Princem Busterem a dalším hvězdami z éry ska ze šedesátých let. Od té doby vystupovala jen sporadicky. Patsy teď žije na Floridě, ale bohužel je vážně zasažena demencí a starají se o ni přátelé.

Vincent

jediný Jamajčan v naší redakci je autorem zajímavých článků nejen o reggae hudbě a jejích hybatelích. Rád dělá rozhovory se zajímavými osobnostmi. Přispívá také na náš facebook články, které vybírá ze zahraničního tisku, resp. on line obsahu. Znát ho můžete i z jeho působení ve skupinách Švihadlo a Dub.O.Net nebo ze Swamp Safari Soundu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button