Recenze

Protoje – Uvnitř jeho hlavy

Kdo to je Protoje, to asi není potřeba nikomu vysvětlovat. Spíš má pro současné reggae takový význam, že si ho bez něj úplně nejde představit. Protojeho sice nejde až tak moc zaškatulkovat, ale některé věci jsou vůči němu synonyma. Určitě je to boj se sociální nerovností. Určitě je to rastafari. A poslední dobou  k tomu rozhodně patří spolupráce/produkce s plejádami hvězd. Nová, resp. aktuálně na Grammy nominovaná, deska je jeho šestá. Má trošku zvláštní název – Third Time’s The Charm. Tohle slovní spojení totiž může mít několik významů. Z nich ten nejběžněji používaný by se česky asi nejpřesněji vyjádřil takovým tím „Do třetice všeho dobrého i zlého.“ Jde tedy o snahu se „alespoň ještě jednou“ pokusit, i když to už dvakrát nevyšlo. To nesedí k počtu desek ani k ničemu, co bych o Protojem věděl. Snad možná, že má dvě děti a chce věřit, že do našeho světa stojí za to přivést i třetí, byť je tady spousta ne zrovna dobrých věcí, proti kterým Protoje bojuje. Možná. Do hlavy Protojemu nevidím a nikde jsem k tomu nic nenašel. O té jeho hlavě tady píšu schválně, protože ta poslední deska je jiná, než ty ostatní. Je taková rozjímavá, někdy až melancholická. Těch deset tracků je deset výletů do Protojeho hlavy, do jeho hudební krajiny.  Každý ten výlet je trochu, vlastně docela dost, jiný. Přesto se několik společných věcí najde. Předně je to Protoje. Za A je to logické. Za B jeho zvuk je zdaleka a od čehokoliv rozeznatelný. Oproti všem doposud vydaným Protojeho deskám je ale ta poslední nejvíc jamajská. Neztrácí Protojeho typický experimentální přístup, samply, syntetické beaty, ale staví proti tomu návrat ke kořenům. To bych řekl, že je pro jednotlivé hudební výlety na této desce společná věc, myslím tím ten kontrast. Protoje vezme to i to, postaví je proti sobě a dostane je výš. Jak už jsem psal, je to deset výletů do jeho zvukové krajiny.  Většinou jsem si ani neuvědomil, jak vysoko díky němu jsem. Vždycky ale jen do momentu, kdy mi to došlo, a to protože mě Protoje zvedl nebo mi přinejmenším ukázal, že to jde ještě výš. A ať už díky tomu, koho si k sobě na tu nebo onu skladbu přibral, nebo díky tomu, jaký sampl použil kontrastně ke svému typickému staccato přednesu. Prostě, pokaždé jinak a jinam. Nebudu se tady rozepisovat ke každému tracku samostatně. Taky vám čtenářům musím něco nechat. O to víc, že platí, sto lidí – sto názorů a je fajn moci uvažovat samostatně. Ale vyargumentovat si svůj náhled na věc musím. Začnu třeba trackem „Charm“. Tam je použitý sampl Dennise Browna, tedy klasický easy skanking, skončí ve skoro až temných dubových efektech.  V tracku „Ten Cane Row“ je to klasický Protoje, ale stejně se to dostane úplně jinam, a to proto, že Protojeho téměř skatovaný projev a celkový sound uprgraduje soulová zpěvačka Jorja Smith, která tam feat. Obdobně Protoje pracuje ve tracku „Heavy Load“, kde se objevuje retro soul soud, který je navíc nádherně korunován strhujícím hlasem jamajského zpěváka Samory I. Někdy ale stačí i míň. Třeba v tracku „Dream Eyes“ je klasické houpavé regéčko doprovázeno Protojem samotným, ale hlasově v naprosto nezvyklé poloze. A když jsme u Protoje samotného, pak by bylo něco úplně špatně, kdyby odněkud přece jen nevyplula nějaká ta kritika sociálních (rozuměj těch špatných) věcí, což je na této desce track „Late Night“, jehož tématem je násilí na Jamajce. U tohohle tracku je navíc unikátní sestava. Mimo Protoje má na svědomí produkci Oliver „Cadenza“ Rodigan (Ano, je to syn sira Davida Rodigana.), použitý sample je reggae verze soulové superhitovky „Children of the Night“ (Stylistics, 1972 – pro ty co by si chtěli poslechnout i originál) a konečně všechno tohle doplňuje zpěvačka Lila Iké svými chorusy. Prostě zase je to kontrastní skládačka (Protoje + reggae soul sampl + ženský hlas) která se postupně dostává výš a výš. Nebo ještě přesněji: zvuková krajina + basová linka + Protoje + někdo nebo něco jiného u každého z deseti tracků téhle desky.  Pokaždé je to ale reggae, pořád je to jamaican sound. A tímhle můžu uzavřít. Protojeho Third Time’s the Charm zkrátka vzalo desetkrát to tradiční jamajské a desetkrát to posunulo výš a dál. Díky Protoje za všechno to, co v hlavě máš!

Michal

je organizátorem kultovních, nejen reggae, akcí z jihu Moravy. V Reggae.cz je především reportérem a také recenzentem.
Back to top button