Rozhovory

Pět otázek pro Cali P

Cali P je při vytváření svých hudebních projektů cílevědomý a jeho hudba volně plyne. Na svém nejnovějším projektu Vizion spolupracoval s berlínským producentem jménem TEKA. Album vyšlo 28. ledna na vinylu a je to speciální edice, která záměrně slučuje žánry, čímž odráží přesun k univerzálnějšímu, mezigeneračnímu zvuku. Práce Caliho P ale přesto zůstala organická a srdečná, což je evidentní z písně Hit Like Gunshot. Ta vznikla ze společenských problémů, jež Cali P. pozoroval celosvětově, když kvůli cestovním omezením způsobeným pandemií v roce 2020 uvízl v Gambii. Na vinylové desce najdete 23 písniček (včetně remixů) a 5 instrumentálních skladeb.

Do detailů tvorby desky se švýcarsko-guadeloupská reggae hvězda ponořila v Pěti otázkách: 

  1. Katalyzátorem pro album Vizion byla tvoje vlastní vize, jak vytvořit nový zvuk. Máš pro něj nějaký název?

Nemám, ani jsem ho nehledal. Jen tvořím hudbu a dělám to tak, jak to cítím. Pokud jde o mě, nechci se nijak zaškatulkovat nebo se držet nějakého žánru nebo něco takového. Pocházím z kultury sound systémů, a to je reggae, to je dancehall – to je to, co reprezentuju ve čtyřech koutech světa. Zase ale cítím, že my muzikanti experimentujeme. Nemáme žádné limity… prostě se stalo, že jsem našel opravdu dobrého producenta, který mi dal zvuk něčeho, o čem si myslím, že by mohlo směřovat do budoucna a na čem bych mohl stavět s ohledem na kvalitu a dobrou hudbu, ve které pořád objevuju své kořeny.

  1. Co tě na práci na tom albu bavilo nejvíc?

Být ve studiu v Berlíně. Vzpomínám si, jak jsme TEKA a já začali cítit ty správné vibrace. Řekl mi, „Hele, Cali, polož na pět minut ten telefon a pojďme jen poslouchat hudbu a soustředit se na ni.“ Tak mi to docvaklo. Položil jsem prostě telefon a nevzal ho do ruky další tři dny a najednou jsme měli devět písniček. Celý ten proces, kdy jsem jen psal a nahrával a on rychle pochopil, jakým způsobem pracuju… způsobil  ty správné vibrace.

  1. Řekni mi víc o spolupráci s TEKOU.

Naše společná práce má vliv na spojení dvou rozdílných světů. Osobně cítím jako důležitý výsledek alba Vizion i to, jak jsme natočili videa a nafotili obrázky, protože na mé straně, v mé kultuře jsme na Jamajce, v Africe a na Guadeloupe. Natáčením v Berlíně s TEKOU jsme chtěli ukázat taky další část nás dvou, což je Evropa. Všechna videa, která vidíte v projektu Vizion, byla natočená v okolí Berlína a Zürichu, abychom ukázali něco jiného, a to je nakonec taky součást vize.

  1. Co tě přimělo udělat remixy některých písniček?

Měli jsme nahrané všechny písničky, album bylo hotové a pak jsme měli spoustu času a prostoru, protože jsme album nevydávali hned. Během té doby jsem mluvil s různými producenty, TEKA taky mluvil s různými producenty a pak nás najednou napadlo, že by možná bylo hezké zapojit další muzikanty a producenty a udělat remixy. Tak například já jsem byl na Guadeloupe, kde jsem nahrál svého tátu (Marso) a další perkusisty. Natočili jsme Addise Pabla, syna Augusta Pabla, který udělal pár pěkných melodií. Natočil jsem písničku s Shanique Marie, což je moje kamarádka z Equiknoxx crew. S nimi jsem léta úzce spolupracoval, takže to bylo opravdu tak, že jsme do toho hezkého projektu zapojili víc lidí ze svého okruhu.

  1. Co bude s projektem Vizion dál?

Právě teď se soustředíme na vinyl. Udělali jsme remixy a taky jsme spolupracovali s pár lidmi, kteří dělají animace a grafiku, vytvářejí design a kresby. Teď s tím pracujeme, ale následující krok by mohl být NFT (Non-Fungible Tokens), kdo ví. Možná to je taky na další hudební projekt.

 

 

Blanka

je redaktorkou a překladatelkou. V Reggae.cz připravuje především překlady zajímavých zahraničních příspěvků... a Vincentových článků.
Back to top button