Rozhovory

Pět otázek pro Isaiaha Lainga nejen o Sting Festivalu

Dancehall je naplněný příběhy, ale není mnoho takových, kteří ovládají umění vyprávět, jak to umí zakladatel festivalu Sting Isaiah Laing. Bývalý vysoce postavený detektiv a výkonný předseda Supreme Promotions Limited má cit pro drama a navíc mnohaleté zkušenosti s organizováním a pořádáním legendární jevištní show, která byla fanoušky prohlášena za „Největší show jedné noci na Zemi“, a za sebou má velmi akční kariéru člena jamajského policejního sboru.

Laing řekl, že ušel dlouhou cestu a pořád vzpomíná na své skromné začátky. Vyrostl ve čtvrti Content v St. Catherine, potom se přestěhoval do Spanish Townu, kde několik let navštěvoval střední školu St. Catherine High School a později se přidal k policii.

„Když jsem v roce 1976 nastoupil, byl jsem si jistý svým posláním. Strávil jsem tam 20 let. Asi po devíti letech jsem to dotáhl na hodnost seržanta detektiva. V té době povýšení nepřicházelo vůbec snadno, ale dělal jsem svou práci a vážil jsem si toho, co dělám. Lidi říkali, že moje práce má dopad a měl jsem být inspektorem, ale to bylo zamítnuto a já jsem přešel k jiné své vášni, kde jsem mohl budovat silnější smysl pro komunitu, hlavně v Arnett Gardens, kde jsem nakonec skončil,“ podělil se Laing o své vzpomínky.

Jako mladý policista Laing pořádal různé akce, první z nich byla domácí párty nazvaná Hit The Road Jack v roce 1980 v St. Catherine. Tahle párty a několik dalších dohromady dalo vzniknout konceptu festivalu Sting, řekl Laing. „Pamatuji si zejména na Prison Oval Rock. Přinesl jsem zvukové systémy, a tak se zrodil soutěžní element – clash – a také tam Barrington Levy poprvé předvedl skladbu s tímto názvem. Všichni místní vězni skončili na střeše, aby se mohli dívat a já ani nevím, jak se na tu střechu vlastně dostali. Bylo to neuvěřitelné,“ vzpomínal Laing.

Pořadatel festivalu Sting řekl, že s návratem show očekává nostalgickou prezentaci množství talentu, který má spoustu příběhů k vyprávění. V Pěti otázkách tohoto týdne se Laing podělil o své největší životní lekce, o to, jak ho dancehall zachránil, jak oplácí laskavost a podělil se s námi také o aktuality z festivalu.

  1. Jaká je jedna z největších lekcí, které jste dostal při práci u policie?

Jednou z největších bylo naučit se být ochráncem lidí a kolegů od policie. Ta práce nás dostávala do děsivých situací, ale uměl jsem zachovat klid. To je taky součástí té lekce. Byl jsem mnohokrát postřelen, celkem asi šedesátkrát, ale nikdy jsem neztratil nervy. Tehdy jsme měli na srdci bezpečí lidí a dělali jsme, co jsme mohli, abychom je zajistili, ale po 20 letech služby mi někdo s vyšším postavením řekl, že nemůžu pokračovat, protože to, co jsem dělal, se rovnalo melouchům a tedy práci načerno.

  1. A tím začal váš přechod k dancehallu? Řekl byste, že dancehall byl vaším zachráncem?

Dancehall mě přiměl odejít z práce. Párty mě bavily dávno předtím, než jsem přišel k policii, a teď jsem viděl potřebu realizovat akce v určitých komunitách, jako je Jones Town a Admiral Town, abych pomohl tamním lidem. Lidé na oplátku věnovali svůj čas, zvuk a umělce jako Peter Metro a Papa San. Rozhodně mě to propojilo s lidmi způsobem, který byl osvobozující.

  1. A co tedy říkáte lidem, kteří kritizují dancehall jako příčinu kriminality a násilí?

Zaprvé naslouchám tomu, co říkají. A popravdě dancehall má nějaký vliv, ale není to příčina, protože lidé tvoří tyhle texty už dlouho. Když věci zakrýváte, je to jen otázka času a je to kultura znepřátelených skupin, co způsobuje násilí. Když se tohle nezmění, nezlepší se ani stav kriminality v naší zemi. Tahle kultura tu existovala, už když jsem byl kluk, teenager, policista… a existuje tady i teď.

  1. Jaký je to pocit vědět, že se ikonický formát festivalu Sting vrací do jamajského zábavního světa?

Jsem opravdu nadšený a doufám, že nás lidi ze St. Ann přijmou za své. Vím, že to bude velmi úspěšná show. Ten nápad se zase vrátil a jak to přišlo, řekl jsem ano, musím to udělat. Zachráním dancehall. Proto jsme přijali mladší umělce a místo abychom je postavili do zadních řad, přinášíme je v popředí. Sting je odrazovým můstkem pro talenty a to je to, co v průběhu let dělal, ale předtím, než festivaly přestaly, to někteří lidé nechápali. Teď jsem řekl, že udělám příklad z mladých a i když se dynamika změnila, čekáme velké publikum, které dobře zvládneme. Máme asi 40 účinkujících a právě v současné době se přidávají další dva. Zabezpečení vždy bylo a je jednou z priorit pro mě i můj tým a stejně tak i řízení provozu. Chceme mít jistotu, že je cesta k festivalu dobře obsluhovaná. Z toho důvodu a jako dárek našim příznivcům z Portmore nabízíme kyvadlovou dopravu za nízkou cenu. Nenecháme vás na holičkách a nic takového neplánujeme. Chceme jen, aby se umělci dostali na pódium včas a všechno probíhalo podle plánu, abychom splnili svůj slib a začali v 19 hodin.

  1. Jaký je jeden z nejpamátnějších okamžiků festivalu Sting?

 Když se v roce 1991 střetl v clashi Ninja Man se Super Catem. Tehdy jsem byl v prostoru tribuny za pódiem, jehož zadní část byla otočena k Nannyville a čelem k hlavnímu pódiu. Když Ninja Man řekl: „Reverse the hearse mek me put in the dead“, dav vybuchl jako rozbouřené moře. Skákali a dělali vlnu a já si říkal, že už nikdy nic takového neuvidím… bylo tam úplně narváno. A pak Spice v roce 2001 na JamWorld v Portmore, kde debutovala. Všichni o ní pochybovali, ale ona to zvládla moc dobře.



Bonus: Vyjádřilo některé z vašich dětí touhu převzít festival a pokračovat v jeho odkazu?

To už je součástí řetězce událostí. Vím, že tu nebudu věčně, ale nemůžu se dočkat, až celý proces proběhne. Sting je instituce, která je platformou pro dancehall možná víc než reggae, ale dělá toho hodně pro naši kulturu a já vidím, že odkaz festivalu je v dobrých rukou.

 

redakce

Takto jsou označovány články, které mají více autorů nebo se jedná o archivní příspěvky od redaktorů, kteří u nás už nejsou nebo o převzaté tiskové zprávy.
Back to top button