Rozhovory

Pět otázek pro Bad Gyal Marii

Naše poslední ohlédnutí za Měsícem reggae, Pět otázek ještě jednou obrací pozornost k dýdžejkám, kterým se daří překonávat překážky a přispívat k boření bariér v reggae a dancehallu.

Marie Sano, rozená „bad gyal“ – odvážná a odhodlaná rebelka, udělala v roce 2009 jedno z největších rozhodnutí a přestěhovala se ze svého domova v japonském Tokiu do Kingstonu na Jamajce, aby si splnila sen stát se dýdžejkou.

Když mluvíme o prolamování bariér, Bad Gyal Marii se podařilo právě to a ještě více tím, že svou vášeň pro kulturu komunikovala beze slov. Jednou z hlavních výzev, které musela překonat, byl totiž zjevný rozdíl v jazyce a porozumění místnímu žargonu. Přistoupila k tomu neohroženě a postavila svůj sound systém Notorious International od základů. Chtěla, aby se jméno Bad Gyal Marie vyslovovalo s jistou dávkou respektu tady na ostrově i doma v Japonsku.

Já jsem nikdy úplně nevyrůstala s reggae a dancehallem, ale jako teenagerka jsem se seznámila s hudbou, která byla populární tam, kde jsem bydlela. Nemůžu zapomenout na tu chvíli. Končila jsem střední školu a přemýšlela jsem o tom, že půjdu na univerzitu, protože můj původní plán byl stát se lékařkou. Výlet na Jamajku ale můj život úplně změnil a rozhodla jsem se, že se budu plně věnovat dancehallu,“ řekla Bad Gyal Marie pro The Gleaner.

Její sound systém se účastní clashů a na Boom Sound Clashi se stal šampiónem. Marie pořád vzbuzuje zvědavost mnoha lidí v reggae-dancehallové komunitě po celém světě a není to proto, že je z Japonska, ale protože další japonské sound systémy jsou také ovládány muži a ona překvapuje jako drobná žena s velkým přístupem. V Pěti otázkách tohoto týdne Bad Gyal Marie odhaluje, co si o její kariéře myslí její rodiče a jak všechno zvládá.

1. Co si o tvém rozhodnutí odstěhovat se na Jamajku mysleli tví rodiče?

Samozřejmě nechtěli, abych se sem přestěhovala, ale přijela jsem a opravdu tady začala žít. Zamilovala jsem se do místa, odkud pochází reggae a dancehall, který jsem vážně chtěla hrát a myslela jsem si, že je důležité být tady, dělat tu práci a získat si respekt zdejších lidí. Teď můžu říct, že jsou mí rodiče na mé rozhodnutí velmi hrdí.

2. Jaké bylo první uspořádání sound systému, který vlastníš a kde jsi dýdžejkou, a co v těchto dnech tvůj Notorious International dělá?

První velmi velká věc, kterou jsem udělala, bylo vytvořit sound systém, postavit reproduktory jako způsob, jak založit značku a naučit lidi znát moje jméno. První uspořádání bylo pro pouliční párty, kterou jsme plánovali. Bylo to proto, že jsem věděla, že mi to pomůže získat zkušenosti a věděla jsem, že nedostanu šanci hrát – to bylo asi před 15 lety – a možná kdybych ji byla dostala na párty jako je Weddy Weddy nebo Passa Passa, nebylo by to víc než 15 minut, což by mi připadalo jako vtip. Aby lidé poznali můj styl a abych získala zkušenosti, potřebovala jsem víc času. Ten sound je pořád k dispozici a nedávno se střetl v clashi s Dynamq and Code Red Soundem na Jamrock Reggae Cruise, a i když to nebylo fyzické vítězství, díky této příležitosti jsem odcházela s pocitem vítěze.

3. V tomto odvětví existuje trend, který ustupuje od používání sluchátek. Jsi jednou z těch, kteří hrají raději se sluchátky, nebo bez nich? A jak by ses přizpůsobila, kdyby se to stalo normou?

Určitě se sluchátky. Vždycky když vidím jiné dýdžeje/selektory hrát bez sluchátek, divím se, jak to pořád dělají. Já se necítím v pohodě, když mám pracovat bez nástrojů. I když vím, že to zvládnu bez nich a jsou chvíle, kdy to dělám, nemůžu říct, že vím, jak se přizpůsobím. Ale protože miluju hudbu, když budu muset, tak to dokážu.

4. Zítra tě čeká velká akce „I love the 90s’. Jak vypadá tvůj přístup od výběru materiálu a přípravy na zahájení a sestavování setu?

Nemyslím, že bych šla na nějakou párty se stanoveným setem skladeb nebo nějakým nápadem na zahájení, protože pro mě je to výzva (každý může přijít s nápadem v hlavě) a dávám přednost svému pocitu. Jen se ujišťuji, že mám k dispozici široký výběr hudby a poslouchám všechny dýdžeje, kteří hrají, a sleduji lidi na párty, protože chci, aby cítili stejné vibrace a aby se bavili. Když hraju a lidé jsou nadšení, mám pocit, že tohle je život a že žiju a to mě obohacuje.

5. Kdy jsi naposledy byla v Tokiu a která tři místa bys doporučila každému návštěvníkovi?

Obvykle jezdím jednou ročně na letní turné po Japonsku. The Mighty Crown Sound, velký reggae-dancehallový sound systém, jsou moji bratři a jsem vděčná, že mám vždycky jejich podporu a můžu s nimi pracovat. Pokud se mě někdo zeptá, kam jít, tak do Shibuya, což je centrum módy, hudby a zábavy, kde je spousta nočních klubů, které by se líbily mladší generaci. Také Odaiba, která má pobřeží v Tokijském zálivu a vynikající výhled na město. Je to opravdu pěkné. Já miluju nakupování, takže na seznamu musí být taky Shinjuku.


Notorious International with Likkle Shabba & Bad Gyal Marie

Boom Clash

Far East Reggae Cruise 2023

The History of Multi-Champion Japanese Sound: Mighty Crown The Far East Rulaz

Blanka

je redaktorkou a překladatelkou. V Reggae.cz připravuje především překlady zajímavých zahraničních příspěvků... a Vincentových článků.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button